А.Э. Пашкевич
Гастролі театру Вс. Мейєрхольда в липні 1927 року у висвітленні харківської преси
Гастролі 1927 року стали одними з найбільш цікавих та плідних. Вс. Мейєрхольд перебував у Харкові з 3 по 17 липня і за цей час показав зі своєю трупою п’ять вистав у театрі ім. Т.Г. Шевченка (колишньому Муссурі): «Ліс», «Гарчи, Китай!», «Даєш Європу», а також вперше в Харкові були показані «Ревізор» та «Професор Бубус». Відбувся відкритий виступ самого майстра, а преса з ажіотажем відгукувалась на кожну подію. Огляд харківських газет першого ж дня гастролей одразу дає зрозуміти, що глядачі та критики з нетерпінням чекали приїзду режисера і його трупи. Вистави широко анонсувалися, а на окремі навіть продавали абонементи під запис.
Перша розгорнута рецензія присвячена виставі, яка у попередній приїзд трупи до Харкова викликала своєрідний скандал – «Гарчи, Китай!». Рецензент, який підписувався «Дим-ров», значну частину свого тексту аналізує більше спектакль, аніж п’єсу. Це, безперечно, важливий і великий крок, порівняно з рецензіями більш раннього періоду. Ми знаходимо безсумнівно цінні фрагменти, присвячені вже безпосередньо сценічній версії. Рецензія цілісна, всі важливі елементи вистави описані, окреслені головні, ключові сцени. Завдяки цій інформації ми можемо частково реконструювати постановку, яку побачили харківські критики та глядачі.
Найбільша рецензія за весь час перебування театру на гастролях у Харкові присвячена одній з прем’єрних вистав – «Ревізору» в постановці Вс. Мейєрхольда. Рецензент М. Романовський заявляє, що «…геніальна комедія Гоголя, нарешті дочекалась рівної собі театральної постановки» і більше того, називає всю попередню роботу режисера лише «спробою пера» та «недбалими малюнками на полях». І, зрештою, робить висновок: «Як кожен великий витвір мистецтва «Ревізор» не лягає на прокрустове ложе «лівого» чи «правого» мистецтва».
Маємо відгук і на «Даєш Європу». Рецензент зазначає: не дивлячись на те, що спектаклю вже чотири роки, повернення на одну з вже пройдених театром сходинок дає можливість порівняти досягнення теперішнього і минулого. Відзначається погіршення якості постановки: пропущені та слабкі епізоди, порожні елементи дії. Взагалі рецензія дуже поверхова, майже немає конкретики, і вся суть зводиться до висновку, що спектакль зберіг головне – динамічне висвітлення теми про швидке зростання в боротьбі пролетарської країни і торжество революції, яка не загубила сили свого впливу на глядача.
Отже, проаналізувавши гастролі 1927 року, можемо зробити висновок, що вони були надзвичайно успішними. Вистави користувалися попитом, Харків побачив дві прем’єри, з’явилося декілька розгорнутих рецензій. На жаль, не вдалося знайти жодного відгуку на другу прем’єрну виставу Вс. Мейєрхольда «Професор Бубус», що, безперечно, стало б логічним та яскравим завершенням палітри висвітлення цих гастролей.